zondag 20 augustus 2017

Wedstrijd #21 2017 – Runnersworldloop Apeldoorn


Datum
Afstand
Tijd
Tempo
Hoogte
Temperatuur
Positie
19.08.17
10.00 km
00:33:58
3'24"/km
2 m
+21.2 °C
7 / 116




Wedstrijdoverzicht Garmin

Deze week hadden we een weekje vakantie gepland met de dochter en schoonouders in de Veluwe in Nederland en ik wilde tijdens mijn rustweek graag een goeie wedstrijd inplannen en met de Runnersworldloop in Apeldoorn dacht ik de ideale wedstrijd te hebben gevonden. Een officieel uitgemeten 10km wedstrijd met zo goed als geen hoogtemeters en toch best wat kwaliteit aan de start, want hier wordt elk jaar sub 33 minuten gelopen door de eerste lopers.

Als doel had ik in mijn marathonschema stiekem 34' opgenomen wat een stevige verbetering van mijn vorige PR (CrossCup Hannut 34'26" begin dit jaar) zou betekenen. Ondanks dit stevige doel had ik me voorgenomen om tevreden te zijn met alles sub 35' omdat ik er toch enkele stevige trainingsweken heb opzitten en je weet nooit precies hoe goed het lichaam dit verteerd en of de vermoeidheid volledig uit het lijf is. Bovendien is het een avondwedstrijd en aangezien het vakantie was had ik er dus al een ochtendloopje met Stefanie opzitten alsook een wandeltocht van 10km dus niet onmiddellijk de perfecte voorbereiding.

Samen met Stefanie en Hubert vertrokken we goed op tijd vanuit ons vakantiehuisje in Welsum aan de Ijsel richting Apeldoorn (Anita bleef met de klein het huisje bewaken ;-)) geen idee wat we hier zouden moeten aantreffen. Na een dik half uur rijden komen we aan en de eerste indruk is wel dat het goed georganiseerd is. Mooie parking voorzien; alles aangeduid met rood-wit lint zodat we zeker niet verkeerd zouden kunnen lopen richting de inschrijvingsstand. Aan het zaaltje aangekomen merken we wel direct dat het ook geen mega-event is ondanks de naam Runnersworld die aan deze wedstrijd is gekoppeld. Er lopen echter wel een paar fit uitziende kerels rond dus ik vermoed wel dat ik mij aan de nodige tegenstand mag verwachten. Vlak aan het zaaltje staat bovendien de aankomstboog met een enthousiaste speaker die de 5km wedstrijd die net was begonnen luidkeels aan het opluisteren is.

De start van de 10km ligt een beetje verder de straat in en na de opwarmingsverkenning kom ik vervolgens te weten dat het parcours bestaat uit 2 kleine rondjes van 2km om te beginnen om dan vervolgens een andere kleine ronde van 2km te lopen gevolgd door opnieuw de eerste kleine ronde van 2km en voor de afwisseling dan nog eens de andere kleine ronde om af te sluiten. Een origineel parcours is het zeker niet, maar wel een snel parcours: weinig bochten, heel vlak en nagenoeg volledig geasfalteerd.

Klaar voor de start begeef ik me richting de voorste lijn waar ik me een goed plaatsje probeer te verzekeren tussen enkele lange Nederlanders met een tenue van Runnersworld. Ondanks alles relatief weinig spanning vandaag... het moet maar goed komen. 3-2-1 en we zijn weg...



De start is snel, maar ook niet overdreven. We lopen in een kopgroep van een 10tal lopers met slechts 1 loper die zich probeert los te rukken vanaf km1. Na ongeveer 400 meter komen we een eerste keer voorbij de finish waar de speaker volop de namen afratelt van iedereen die hij kent. Bij het doorkomen op kilometer 1 geeft mijn Garmin 3'18" aan: prima! Het einde van rondje 1 is in zicht en de loper die zich wilde losrukken krijgt het precies al moeilijker. De groep is nog steeds omvangrijk en het tempo is zeker niet moordend. Ik merk wel dat ik al een kleine afwijking heb met de aangeduide kilometer ter plekke. Volgens mijn horloge wordt de 2e kilometer in 3'27" afgewerkt. Meteen het sein voor enkele jongens om het tempo wat de hoogte in te jagen: een groepje van 4 lopers die ik laat begaan en ik focus me op een goed tempo aan te houden met het 2e groepje.

Uit interesse heb ik achteraf even de namen van de 4 ontsnappers (die we niet meer hebben te pakken gekregen opgezocht):
- Winnaar Gert-Jan Wassink in een tijd van 32:35 heeft een eigen wikipedia pagina waarin verscheidene Nederlandse kampioenschappen op vermeld staan en een beste marathontijd van 2:17.34 in 2015 in Rotterdam.
- Edwin Slijkhuis 33:00 met een PR op de 10km van 31:30
- Rachid Mohammadi 33:42; een 50 plusser met een palmares om van achterover te vallen.
- Gertjan Liefers 33:54; een Nederlandse atleet die in het verleden zowaar 1 maal deelnam aan de Olympische spelen.

In het tweede groepje zit ik samen met de Runnersworld mannen alsook een Aziaat en we lopen het 2e rondje aan een mooi gemiddeld tempo van 3'25". Bij aanvang van het 2e kleine rondje neem ik de kop over. Hier passeren we ook het 5km punt waar ik merk mijn Garmin op dat moment 60meter afwijkt. Tussentijd op de 5km is 16'48" wat betekent dat we volgens de officiële parcoursmeting bezig zijn aan een tempo van 3'22". Dat stelt me helemaal gerust want hiermee zit ik dik op schema.

Ik besluit vanaf nu steeds af te drukken op het km punt volgens de wedstrijd en blijkbaar is het tempo wat gezakt want kilometer 6 en 7 werken we af tegen 3'29". Dit is te traag dus hoog tijd om voor het ingaan van de laatste ronde het tempo wat op te schroeven. Ik blijf ook op kilometer 8 en 9 het kopwerk doen en voel me ondanks de zware wedstrijd best goed. Het tempo gaat terug omhoog en ik werk beide kilometers af in resp. 3'22" en 3'25". Af en toe nam iemand van de groep even het tempo over, maar al snel nam ik meestal terug over omdat de snelheid omlaag ging.



We komen stilaan in zicht van de laatste rechte lijn en ik voel me goed genoeg om er nog even alles uit te persen, maar er waren nog wel een paar concurrenten die dit van plan waren. 700 meter voor het einde word ik voorbijgesneld door de Aziatische loper en vervolgens ook door één de Runnersworldlopers. Ik heb nog genoeg kracht om 1 van beide te remonteren, maar de eindsprint is nu eenmaal niet mijn allerbeste punt en ik kan niet in volle sprint doortrekken. Net voor de finish word ik nog door een andere van de Runnersworldlopers voorbijgesneld, maar ik was hier al lang niet meer mee bezig want ik zag dat er een grote kans was dat ik onder de 34' zou finishen!!! Even alles eruit persen en de finale eindtijd van 33'58" (59" volgens de officiële uitslag) is NET onder mijn doel en uiteraard een enorme ontlading! Goeie timing wel ;-)



Zeer tevreden rijden we na wat napraten terug naar ons huisje in Welsum waar Paulientje rustig aan het slapen is en waar een lekker glaasje prosecco klaarstaat om vervolgens een goeie portie Macaroni met hesp en kaas naar binnen te werken. Een heerlijke kers op de taart van een fantastische vakantieweek.

Uitslagen van de wedstrijd kunnen trouwens hier worden teruggevonden.

1 opmerking:

  1. Mooi verslag en knappe uitslag in een sterk deelnemersveld. Doe zo voort en je krijgt ook een Wikipedia-pagina:)
    Sportieve groeten, Willy

    BeantwoordenVerwijderen