dinsdag 4 juli 2017

Wedstrijd #18 2017 – Jogging de la St-Martin Thisnes (Challenge Hesbignon)



Datum
Afstand
Tijd
Tempo
Hoogte
Temperatuur
Positie
02.07.17
12.30 km
00:43:32
3'32"/km
56 m
+17.2 °C
4 / 218


Belangrijke 11e wedstrijd van de challenge op het menu vandaag en ik heb er eigenlijk best wel zin in! De vorm is al een aantal weken in een stijgend peil en de marathon voorbereiding komt eraan. Vorig jaar liep ik hier nog mijn eerste podium ooit in een tijd van 44'47" en dus koesterde ik nog mooie herinneringen aan deze wedstrijd. Vandaag hoopte ik alvast op een stevige verbetering van mijn tijd van vorig jaar en indien mogelijk ook van mijn eindpositie. Beny heeft deze week geen 3 hotdogs binnen gespeeld en heeft ook zin om iets recht te zetten.

Eens aangekomen wordt het wel direct duidelijk dat er een heel sterk deelnemersparcours aanwezig is: Gert Theunis, Koen Vangrieken, één van de zonen van Dominique Noël met een loopmakker die er net even sterk uitziet (Jeremy Classe), Arnaud Renard, ... een evenaring van mijn 3e plek van vorig jaar wordt wel heel lastig, maar goed we zijn in vorm... ik keek er eigenlijk wel naar uit ondanks alle tegenstand!

De start is niet moordend snel; ik laat me ook niet verleiden tot een te snelle start en laat de 2 jongsters rustig wegglippen al van km 1. Voor de rest is het groepje tot km 2 best groot met alle grote kanonnen vooraan met uitzondering van Arnaud die vandaag een rustdagje pakt. We lopen de eerste 2 km die nagenoeg vlak zijn op 3'25" gemiddeld.


Rond km 2 is er een groepje van de 5 km lopers die zich losrukt uit onze kopgroep samen met Gert Theunis. Op dat moment voel ik geen drang om me daarbij aan te sluiten en laat begaan. Ze nemen al gauw een 20-30 meter voorsprong. Iets zegt me dat we die nog gaan terugzien en inderdaad rond km 3 worden 2 van de 3 van het voorliggend groepje terug ingelopen. Gert blijft nog alleen voorop met een 20 meter voorsprong.


Langzaam maar zeker wordt onze kopgroep ook steeds kleiner. Ik zit nog in een groepje met Beny, Koen, Tony Vasapoli en Geoffry Lhoest en eigenlijk voel ik me vandaag best sterk. Op km 4 besluit ik dan ook om te proberen langzaam het gat met Gert dicht te lopen en dit lukt wonderwel. Hierdoor los ik al mijn achterliggers en kom ongeveer een km later bij Gert aansluiten.



Vanaf dan wordt het een best intensieve wedstrijd met alle soorten ondergronden op het menu: gras; modder; veldweg en beton. Ondanks alles blijft het tempo bijna de ganse tijd rond de 3'30" hangen en ik probeer veel kopwerk te doen om Gert te proberen af te schudden, maar ondanks het feit dat ik het gevoel heb dat ik misschien vandaag iets sterker ben, slaagt hij er in om niet te lossen. Telkens ik een klein gaatje van hem wegloop, werkt hij het iets later weer dicht.



Onderweg krijg ik ook te zien dat onze voorsprong op de achterliggers ook geruststellend is geworden. Nog een paar laatste poging om hem af te schudden dan maar... km 9 is een dalende km en ik probeer dan ook het tempo goed strak te houden in 3'20": geen krimp :-) Op de drankpost die we voor de 2e keer passeerden kreeg ik een klein gaatje maar al snel beende hij weer bij. Eigenlijk was het wel bijzonder amusant; want heb nog niet vaak zo een 2strijd moeten voeren in een wedstrijd. Zo hadden we ook veel aan elkaar natuurlijk door elkaar constant onder druk te zetten.



De finish komt in zicht en we draaien een stukje gras op om dan vervolgens de wei over te steken naar de aankomstboog: hier moet ik helaas de duimen leggen in een sprint en moet nog een 5tal seconden prijsgeven aan de aankomst. Uiteindelijk heb ik ten zeerste genoten van deze wedstrijd en heb ik mijn tijd van vorig jaar met meer dan een minuut verbeterd. Dat ik dan met een 4e plek tevreden moet zijn; is dan maar zo! Beny komt binnen op de 7e plek vlak na Koen Vangrieken en mag ondanks al het recente blessureleed zeer tevreden zijn met zijn prestatie. Hij is echter meer dan tevreden dat er nu een zomerstop op het programma staat om even goed te rusten en te herstellen. Voor mij nog één wedstrijd op het menu (Classic Tessenderlo) en dan kan de echte marathonvoorbereiding startten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten