zaterdag 1 juli 2017

Wedstrijd #17 2017 – Den Hoeselèr Run 2017



Datum
Afstand
Tijd
Tempo
Hoogte
Temperatuur
Positie
25.06.17
10.00 km
00:34:45
3'29"/km
71 m
+22.8 °C
2 / 288


Dit is zo een wedstrijd waar je al weken naar uitkijkt. De eerste keer dat men een wedstrijd organiseert in Hoeselt en eigenlijk zijn er maar weinigen die iets van mij verwachten vandaag, maar dat maakt het extra uitdagend en misschien ook wel een beetje stresserend. Één ding staat wel vast: winnen wordt een onmogelijke opgave, want Kevin neemt ook deel en daarnaast staat ook Ruben Max aan de start en die heb ik ook nog nooit kunnen kloppen. 

Aan de voorbereiding kan het vandaag alvast niet liggen. De laatste weken heb ik echt goed kunnen trainen en ik voel me ook een pak beter als de voorbije 3 maanden. Gisteren ben ik er uiteindelijk toch in geslaagd om me in te houden tijdens mijn wedstrijd van de Challenge en ik ben vorige week het parcours al eens gaan verkennen en de conclusie was dat het zeker geen licht loopbaar parcours is; maar ook zeker niet moordend: er zitten eigenlijk 3 stevigere stukjes tussen: 1/ de start gaat direct de dorpsstraat omhoog en de hooilingenstraat in waar je dan de wind van voor gaat krijgen met de huidige weersomstandigheden, 2/de oudetramweg is ongeveer een km licht stijgend op een stevig grindpad en dan volgens mij het zwaarste stuk is 3/de goosstraat omhoog richting rond punt om dan een korte maar steile kruisstraat op te klimmen rond km 8/9. Echter is bijna gans het parcours geasfalteerd (buiten de oude tramweg) en goed beloopbaar: dus hier zou een snelle tijd mogelijk moeten zijn. Op voorhand teken ik voor 35'30".

Bij aankomst aan Ter Kommen ben ik direct onder de indruk: de organisatie heeft uitermate zijn best gedaan en heeft voor een uitermate leuke sfeer gezorgd: drankkraampjes; springkastelen; discjockey; parcours afgezet met hekken; ... veelbelovend. Kevin zit vast in het verkeer vanuit Leuven dus begin ik alvast alleen aan de opwarming. 3km later en 3 versnellingen in de benen is het 8 minuten voor 15h dus ik ben er bijna klaar voor en dan kom ik Kevin rustig lopend tegen "jij weet toch dat de start pas 15h30 is he?" ... nee dus... nog wat meer opwarmen dan maar. Uiteindelijk staat er al een 6tal km op de teller alvorens we ons naar de startmeet begeven waar ons geduld nog wel even op de proef wordt gesteld want uiteindelijk wordt het startschot om 15:24 gegeven.


Geen moordende start... Kevin gaf voor de wedstrijd aan zich heel goed te voelen, maar niet direct vol gas te gaan. Het is de eerste 2 km duidelijk nog wat verkennen hoe sterk we Ruben; Kevin en ikzelf zijn. We slaan met z'n 3 al wel bijna onmiddellijk een kleine kloof op de eerste achtervolgers. Op zich was het zeker niet onverstandig om hier niet TE snel van start te gaan gezien de stijgende start met vooral veel tegenwind. De eerste 2 kilometer worden afgewerkt tegen een gemiddelde van 3:36 en ik doe eigenlijk veel kopwerk in het begin. Ik vraag me wel een paar keer af of dat wel een goed idee is met al die wind maar goed. Leuk extraatje van de organizatie: op kilometer 2 staat een schot is het gras alles te geven op een doedelzak!


Kilometer 3 gaat het rechts dalend richting Hardelingen en Kevin kan zich niet langer bedwingen... dat moet hier sneller en zo geschiedde. Deze kilometer schiet dan ook het tempo de lucht in. Ruben haakt in bij Kevin en ik beperk me even toch aanklampen; niet dat ik me niet goed voel, maar ik had al meer dan een kilometer kopwerk erop zitten; nu was het niet aan mij.  Kilometer 3 wordt afgewerkt in 3'18" en vervolgens rond km 4.5 komen we de oude tramweg of anders gezegd een kilometer continu lichtjes omhoog. Kevin is nu gelanceerd en zoekt niet meer te verslappen en hier komt er een klein gaatje tussen hem en Ruben. Ik voel me op dat moment eigenlijk nog best prima en neem de kop van het achtervolgend groepje over. Ondanks het stijgend werk wordt km 4 en 5 nog afgerond op tijden van 3'30" en 3'40". Bovengekomen aan de oude tram merk ik dat ik ook een heel klein gaatje begin te krijgen op Ruben en na eventjes 100 meter te bekomen, beginnen we aan het leukste stuk van de wedstrijd: 3.5 km licht dalend met de wind in het kont! Hier moet ik proberen het verschil te maken.


Dit lukt bijzonder wel en ik slaag erin om deze passage een gemiddeld tempo van 3'20" aan te houden hetgeen me op dat moment toch al een iets mooiere voorsprong had opgeleverd. Kevin is ook langzaam buiten schot aan het komen. Ondanks mijn mooie snelheid van 3'20" in kilometer 6 tot 8, loopt hij hier gemiddeld 3'10" dus verlies ik alsnog 10 seconden per kilometer.

Exact op kilometer 8 komen we aan de zwaarste passage van deze wedstrijd. Voor we beginnen aan de beklimming van de Goosstraat zie ik gelukkig wel dat ik ondertussen wel een geruststellende voorsprong heb opgebouwd. Desondanks denk ik op dat moment: "nu nog 2 kilometer alleen maar vooruit kijken en alles eruit persen" en ja km 8 deed zeer... Uiteraard stond er dan ook nog eens een fotografe ons bovenaan de kruisstraat op te wachten om een mooi kiekje van me te nemen. 32 hoogtemeters verteerd (dubbel zoveel als de oude tramweg) resulteert in de traagste kilometer van de wedstrijd 3'48". Kevin vertraagd hier ook maar doet het wel 15 seconden beter dus die is zelfs uit mijn zicht verdwenen.


Nu nog 1 kilometer alles eruit nu... een 2e plek is meer dan ik had gehoopt en mag me nu niet meer ontglippen! De laatste dalende kilometer gaat het tempo weer met een flits omhoog en deze werk ik dan ook af als snelste km van de wedstrijd in 3'16" wat een goed teken is voor de conditie! Stiekem toch een beetje fier als ik met mijn door de Hoeseler gesponsord singlet langsheen het cafe kan verschijnen op een 2e plek!

Een prachtig en sterk podium van een uitstekend georganiseerde 1e Hoeseler run! Dit geeft moed voor wat er me te wachten staat... Vandaag start immers officieel 'the road to Berlin' en dat betekent de laatste pintjes bier en de laatste frieten tot 24september. Maar deze voorbereiding beginnen met een goed gevoel is in ieder geval gelukt!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten