zaterdag 21 januari 2017

Wedstrijd #1 2017 - Annendaalloop


 Datum
 Afstand
Tijd
Tempo
Hoogte
Temperatuur
Positie
 15.01.17
 21.1 km
1:15:04
3'33"/km
40 m
2 °C
5 / 138
 
Wedstrijdoverzicht Garmin

Voor het tweede jaar op rij, trok ik naar Posterholt, kort na nieuwjaar om deel te nemen aan de Annendaalloop. Op het programma: de halve marathon. Vorig jaar was dit een test in volle voorbereiding van de Rotterdam Marathon. Dit jaar zijn er nog geen concrete marathon plannen, maar heb ik mezelf voorgenomen om wat meer wedstrijden te lopen om de motivatie hoog te houden. Het weer was zeker niet slecht: licht positieve temperatuur, 2 Beaufort en de weg was grotendeels ijsvrij. Terwijl ik vorig jaar nog alleen deelnam (met een heel resem supporters in mijn zog) trok ik dit jaar samen met broer Kevin naar Posterholt. Tijdens het uur durende ritje van Hoeselt naar Posterholt stippelden we onze plannen zorgvuldig uit: doel was zoiezo om mijn persoonlijk record op de halve marathon te doen sneuvelen. Mijn PR dateert van 25 september waar ik in volle voorbereiding op de Amsterdam marathon in Grivegnée de TecTonic halve marathon liep in een tijd van 1:17:10. We gaan proberen samen te blijven en doel moet zijn om ergens rond de 1:16:00 binnen te komen. Net zoals vorig jaar was het wel weer even zoeken tot we de startplek hadden gevonden. Vervolgens 11€!! inschrijvingsgeld en we konden ons gaan klaarmaken. Echter; slechts 1 "grote" toilet voor de heren, zorgde voor een zeer lange wachtrij en kostte ons behoorlijk wat tijd alvorens we eindelijk klaar waren om aan de opwarming te beginnen. Er bleef dan ook niet voldoende tijd over om onze versnellingen degelijk uit te voeren, maar goed... het moet maar volstaan. Ondanks het frisse weer; koos ik er toch voor om in korte broek te starten waar ik overigens geen enkele spijt van heb gehad. Aan de start zagen we enkele bekende gezichten opduiken: Pascal van Marcke (10km) en Andy Leliaert (21 km) van SQM running en Jo Schoonbroodt (21 km) die trouwens al jaren vaste klant is op deze wedstrijd. Naast ons aan de startlijn zowaar het hele nationale triatlon team van Nederland: allemaal jonge gastjes die er zeer afgetraind uitzien: "Mannen, we gaan hier de eerste km 3'15" lopen hé?" roept één van deze gasten enthousiast. Het signaal voor mij om tegen Kevin te zeggen dat we die gasten best laten doen in het begin en gewoon met onszelf moeten bezig zijn. Met een echt startschot, werd de wedstrijd op gang gebracht.De eerste 3 km begonnen snel, maar we overdreven niet en liepen netjes ons eigen tempo. We komen de 3 km door op 10:37. Al van bij de start versnippert de hele wedstrijdkop. De triatlon lopers samen met de mannen die willen eindigen bij de top van de 10 km snellen er vandoor en Kevin en ik komen al snel apart te zitten met wel enkele speerpunten voor ons uit. Vanaf km 3.4 komt er een lange, rechte langzaam stijgende strook aan van ongeveer 2.5 km op een fietspad langs een grote weg. Hier krijgen we eigenlijk alle hoogtemeters van het ganse parcours (ongeveer 20 m :-)) te verteren en staat de volle 2 Beaufort recht in het aangezicht. Op zich stelt dat niet veel voor, maar ik voelde hier toch dat ik moeite had om Kevin te volgen, maar klampte aan zodat we netjes konden blijven lopen aan het gewenste tempo. We waren trouwens niet de enige die hier merkten dat het toch zwaarder begon te worden; want hier staken we enkele lopers waaronder Andy Leliaert voorbij om zo met z'n tweeën te lopen op plek 4 en 5. Na deze strook, maken we een scherpe bocht naar rechts en komt er een veel aangenamer stuk dat licht dalend is en wat rugwind tot aan de startplek. Ik denk dat Kevin hier begon te merken dat hij een heel goeie dag had; want langzaam maar zeker begon hij te versnellen en moest ik een gaatje laten vallen. Geen probleem... mijn benen voelen eigenlijk ook wel goed aan en ik moet in staat zijn mijn starttempo zo lang mogelijk vast te houden. De eerste 10.5 km lukt dat wonderwel en ik kom voorbij de start rond de 37:00 waar een 10 km deelnemer van het triatlon team die ik bijna inhaalde er nog een sprintje uitperst in de hoop mij voor te blijven en onwetend dat ik nog een toertje moet. Een gemiddelde van 3'31" en dus ruim voor op plan. Ondertussen begin ik wel steeds eenzamer te lopen. Het gat met Kevin is ondertussen al meer dan 100 meter en achter mij is er ook niet veel meer te zien. Nieuwe ronde, nieuwe kansen... proberen niet te vertragen is de boodschap, maar eigenlijk voelen de benen bij het bereiken van de eerste ronde terug heel goed aan. Die lange strook licht dalend met rugwind heeft me goed gedaan. Kilometer 11 en 12 loop ik netjes tussen de 3'30" - 3'33" en ik zie in de verte dat Kevin ondertussen nummer 3 te pakken heeft gekregen. Zou ik ook nog een plekje kunnen opschuiven??? Ik was echter even vergeten dat op dit moment het lastigste stuk van de wedstrijd er weer aankwam en dat vertaalde zich toch in een afname van tempo waardoor ik ook niet meer inliep op mijn voorganger. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik wel dat ik zeker 200 - 300 meter voorsprong had op een achtervolgend groepje en dat stelde me dan ook weer gerust... gewoon focussen op eigen tempo dus. Net voor de schuine bocht naar rechts staat de fotograaf me op te wachten en het moet gezegd zijn... ik heb ooit al ergere bekken getrokken tijdens een wedstrijd. Mijn hartslagmeter gaf achteraf een gemiddelde van 148 bpm aan en ondanks het feit dat ik daar de ballen van geloof; lijkt uit deze foto nu ook niet dat ik aan het sterven was.

Na het zwaarste stuk te hebben verteerd is het nog een dikke 5 kilometer richting aankomst en ik slaag erin om langzaam aan terug te versnellen zonder dat ik voel dat ik me moet forceren. De laatste twee kilometers werk ik opnieuw af in een tempo rond de 3'30" hetgeen toch een prima zaak is. Uiteindelijk kom ik over de finish met een tijd van 1:15:10. Een verpulvering van mijn PR alsook mijn eindtijd van vorig jaar in Posterholt (1:19:20). Kevin eindigt als derde na 2 lopers van het triatlon team en mag trots mee op het podium, maar ik ben met mijn vijfde plaats ook heel tevreden!!! De vorm zit de laatste tijd uitermate goed... het begint misschien toch te kriebelen om een voorjaarsmarathon te lopen (straks eens kijken wat er allemaal in de aanbieding is) Na een heerlijke douche een uurtje terug naar huis waar we kunnen napraten over deze prachtig georganiseerde editie van de Annendaalloop. Volgend jaar proberen we toch terug van de partij te zijn!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten