maandag 30 januari 2017

Wedstrijd #3 2017 - 1/2 Marathon Louis Persoons Memorial

Datum
 Afstand
 Tijd
 Tempo
 Hoogte
 Temperatuur
 Positie
29.01.17
  20.70 km
  01:14:13
 3'36"/km
  110 m
  +6.1 °C
  2 /186

Wedstrijdoverzicht Garmin


Laatste weekend van januari en alweer de derde wedstrijd van het jaar en de tweede halve marathon. De Louis Persoons Memorial was een wedstrijd waar ik ook vorig jaar de halve marathon heb gaan lopen. Ik herinner me wel dat ik vorig jaar ondanks een tijd van 1:17:39 waar ik toen zeker tevreden mee was vooral heb afgezien op dat stevige heuveltje dat we drie keer moesten verwerken. Verder zat er nog best heel wat op- en neergaand werk in het parcours waardoor het totaal aantal hoogtemeters meer dan 100m bedraagt hetgeen toch voldoende is voor een halve marathon. Vorig jaar trok ik er alleen naartoe met schoonpapa Hubert in volle voorbereiding van de Rotterdam marathon. Dit jaar trok ik er met onze kersverse dochter samen met de mama en beide schoonouders op af... veel ogen op mij gericht dus, dus presteren wordt de boodschap :-). Met de vorm van Posterholt in het achterhoofd zou ik echter wel, kijkend naar de resultaten van de voorbije jaren podium moeten kunnen lopen en misschien zelfs meer.... ? Feit is dat ik toch sowieso zal moeten afrekenen met een sterke Pascal Van Marcke die hier steevast meedoet voor de prijzen. Aangezien ik was vergeten een voorinschrijving te doen, kost de deelname me vandaag wel 20€ wat toch wel voldoende is voor een wedstrijd zonder echte prijzen, maar goed ... we lopen voor de eer en voor het goede gevoel. Na het nodige inloopwerk; is het al maar 10 minuten meer tot de start. Hier spreek ik nog even met Pascal en hoor hem zeggen: "Ik zag hier zowaar net Jeroen Hendrikx arriveren dus de eerste plaats is al een zekerheid" Ik knik volop bevestigend en denk in al mijn onwetendheid: "dat zullen we nog wel eens zien (op dat moment wist ik nog niet dat Jeroen een PR op de 10km heeft van 30:10 en op de marathon van Pisa in Dec'16 nog 02:25 liep)". Gelukzalig zijn de armen van geest! Startschot en ik schiet in volle ijver uit de startblokken en ik voel me vandaag eigenlijk zowel mentaal als fysiek heel sterk en gooi bijgevolg onmiddellijk al mijn plannen om defensief te koersen volledig overboord. 'We maken er een zware wedstrijd van en leggen het tempo er vanaf de meet goed op dacht ik'... en dat leek te lukken. Als snel konden we ons met een groepje van 5 afzonderen van de rest en na twee korte rondjes om de halve marathon deelnemersgroep wat uit elkaar te doen vallen alvorens we ons begeven op het 6km rondje waarop de marathon deelnemers al een uurtje aan het zwoegen zijn. Bij de eerste tussenkomst aan het begin van het eerste 6km rondje staan mama met dochter volop voor papa te supporteren en papa loopt nog steeds aan de kop van een groepje van 5. Het rondje dat we drie keer moeten gaan afwerken, begint met een niet al te lange, maar wel stevige beklimming om dan vervolgens een hele poos op en neer te gaan. Gans de eerste ronde loop ik aan kop van het groepje, maar de inspanning loont en tegen het einde van de eerste ronde moeten nummer 4 en 5 een gaatje laten vallen. In mijn zog Jan Meysmans en iemand die heel veel kennis rondlopen heeft daar in Genk want veel mensen moedigen hem aan: "komaan Jeroen.. ai :-)" Jeroen komt in de eerste ronde al wel een paar keer even langs me lopen en ik merk al snel dat dat gene simpele is. Richting het einde van de eerste ronde komt er een smalle strook op een fietspad. Ineens hoor ik rechts in de bossen vanalles kraken en er springt zowaar een groot hert of ree uit de bosjes en die passeert de looproute vlak voor mijn neus in een vaart van jewelste. Om het even iets minder in het algemeen Nederlands te zeggen: daar had ik effe hoeresjans :-) als zo een beest tegen u aanknalt; is het einde wedstrijd en wie weet wat nog allemaal. Maar goed... geen botsing dus we lopen door en we blijven kopwerk doen. Bij de start van de 2e ronde trek ik nog steeds de kopgroep van 3, maar nummer drie krijgt het wel moeilijk en in de eerste moeilijk passage begint ook Jan Meysmans een klein gaatje te laten vallen dat trouwens nog tot begin van de 3e ronde eigenlijk wel heel klein blijft waardoor ik lange tijd geen optie had om gas terug te nemen.


Vanaf dan wordt het een lange tweestrijd (althans dat dacht ik nog even) tussen mij en Jeroen en in de 2e ronde probeert hij al een paar keer even de neus aan het venster te steken. Uiteindelijk loop ik wel nog zo goed als gans de 2e ronde op kop. Bij het ingaan van de derde ronde gaat Jeroen drank nemen aan de bevoorrading... tegen dan had ik al wel lang door dat hij echt wel heel sterk (sterker dan mij was), maar toch weerhield me dat niet om van die gelegenheid gebruik te maken om een versnelling in te zetten en alleen op kop de derde ronde in te gaan. Ondertussen is mama en dochter niet meer langs het parcours te vinden; enkel nog de schoonpapa op post. Ik denk dat Paulientje eten moest krijgen... ok terug de race dan maar... Na de laatste keer de venijnige heuvel te hebben afgewerkt, loop ik dus alleen op kop, maar ik hoor iets komen in de achtergrond.. iets later komt Jeroen gemakkelijk terug aansluiten en vanaf half de laatste ronde pakt hij over en merk ik duidelijk hoe sterk hij is... hij weet me ook te vertellen dat de derde loper ondertussen ver achter is en dat we dus vrij spel hebben, maar als hij af en toe versnelt, merk ik dat dat toch een ander niveau is. Toch laat hij me een aantal keer terugkomen. Op kilometer 20 ongeveer, is het tijd dat hij de wedstrijd naar zijn hand zet en versnelt hij en wordt het al gauw duidelijk dat een tweede plek het hoogst haalbare is (alsof ik dat al niet een tijdje wist). Ik kan er echter wel voor zorgen dat het gat niet te groot wordt en finish na een zware laatste 2 kilometer op de 2e plek van 186 deelnemers in iets meer dan 74 minuten.


Prima resultaat en dus ook dik tevreden.
Helaas is het nog minstens 2 uur wachten op het podium met de bekeruitreiking en daar kan ik met Paulientje in ons midden niet op wachten. Die beker haal ik nog wel op ;-)

1 opmerking:

  1. Interessant lectuur :) Beetje hetzelfde scenario meegemaakt als ik vorige week. Een van de volgende zal ik terug van de partij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen