maandag 26 juni 2017

Wedstrijd #14 2017 – Jogging de Bassenge (ClaP)



Datum
Afstand
Tijd
Tempo
Hoogte
Temperatuur
Positie
04.06.17
10.40 km
00:40:31
3'57"/km
88 m
+16.1 °C
10 / 209

Wedstrijdverslag Garmin

Na Faimes op 21 mei was een goeie trainingsperiode zonder wedstrijden zeer aangenaam en ik was dus blij dat de volgende Challenge Hesbignon wedstrijd in Braives pas gepland was op 11 juni. Maar ge kent dat... woensdag tijdens ons traditioneel groepetentje in Etna in Tongeren werd een leuke wedstrijd in Bassenge vermeld en daar zouden we toch aan moeten deelnemen.... ik had eigenlijk gepland om een tempoduurloop te doen zondag dusja... waarom ook niet?

Lang geleden dat we nog eens met 3 van ons loopgroepje aan de start van een wedstrijd samen stonden. Mark; Beny en ikzelf waren present. Dat is waarschijnlijk geleden van december in Haneffe voor de tempeliersrun. Deze keer had Mark echter geen "maakjewijnkelderavond" gepland de avond voor de wedstrijd dus die zou wel scherp staan. Beny staat altijd scherp en ikzelf mja ik was toch vastberaden mezelf niet te laten verleiden om mee te snellen met de kopgroep.

Ikzelf en Beny komen heel laat aan in Bassenge. Ongeveer 20-30 minuutjes voor de start; net genoeg tijd om in te schrijven en snel 2 km in te lopen. We zagen Mark niet direct en dachten al dat het toch met ons tweetjes ging worden; niet dus. Plots verschijnt hij als een pijl uit en boog tijdens de opwarming en de 2e opwarmkilometer doen we met ons drieën. Hier wordt nog even verteld hoe dit gebied het vaste trainingsterrein was van Mark, Beny, Luc en Michel enkele jaren geleden. Ikzelf ben hier nog nooit geweest. Voor alles een eerste keer.

Daarna is het al tijd om te starten. De gedoodverfde favoriet vandaag is duidelijk Jo Vrancken. Zal moeilijk te kloppen zijn. Daarnaast ook Patrick Philippe aanwezig. Meer dan genoeg kwaliteit dus. De start is direct een stevige kilometer. Al snel moeten we op een landweggetje relatief steil omhoog. Ik houd me aan mijn planning en loop een kalme eerste kilometer op 3:51. Kilometer 2 is sterk dalend dus hier gaat het tempo zoiezo omhoog en loop ik een tijd van 3:37. Het vervolg is een lang vlak stuk van kilometer 2 tot 8 grotendeels op asfalt dus eigenlijk wel ideaal voor een tempoduurloopje. Ondanks het feit dat ik niet gepland had om diep te gaan; had ik zoiezo geen superbenen vandaag en had ik hier nooit een topprestatie kunnen neerzetten.

Goed om te onthouden is dat vanaf km 8 het zwaarste stuk van de wedstrijd eraan komt. Ongeveer 40 hoogtemeters op 600 meter (7% stijging) is best pittig; zeker aan het eind van een wedstrijd. Ook bij mij komt dit aan ondanks het ingehouden tempo. Na 600 meter denk je even dat je alles gehad hebt, maar net voor km 9 komt er nog een klein venijnig stukje aan om nog even goed int rood te kunnen gaan. Kilometer 10 is cruisen tot aan de streep.

Achteraf krijg ik nog een heroïsch verhaal te horen over hoe kilometer 8 in de kopgroep eraan toe ging. Jo Vrancken was zoals verwacht veel te sterk en was als een vogeltje gaan vliegen; maar daarachter streden Mark; Beny en Patrick voor de 2 overgebleven podiumplaatsen. Mark zag op kilometer 8 een berg verschijnen die hij al 100en keren had bedwongen en zette hier zijn aanval in en slaagde er initieel ook in om beide heren tot 50 a 100 meter los te lopen, maar dat was zonder Beny gerekend die in het dalende stuk er nog in slaagde om 100 meter goed te maken en zelf nog 100 meter voorsprong bijeen te lopen op Mark. Volgens Mark vertaalt zich dat in een slotkilometer onder de 3:00! Bijzonder :-) In ieder geval een mooi podium. Jo 1; Beny 2 en Mark 3.

Met een heerlijke Chimay en een trouwens prachtig loopweertje wordt samen met Jo en Stijn Vanderbeuken nog nagekeuveld over deze leuke wedstrijd!

Geen foto's in dit verslag want ik heb er geen kunnen terugvinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten